Sziasztok!
Most ismét egy új dologgal jelentkezünk, ami valószínűleg más blogokon nem olyan elterjedt. Mindenkinek megvannak a kedvenc színei, amiket szeret hordani. De tudjátok mit melyik mit jelent igazából? Most erre a kérdésre adunk nektek válaszokat.
Mandala: A szó, az ősi indiai nyelvből, a szanszkritból származik. Jelentése: kör, ív, körszelet, korong. Más vélemény szerint jelentése az elmével is kapcsolatban áll (manas a. m. „elme”). Eredetét tekintve leginkább a buddhista tibeti és indiai kultúrához köthető, ahol ma is, évezredek óta használják meditációs technikákhoz, gyakorlatokhoz. A jógik elmélyedést segítő különféle eszközöket használnak, melyekre támaszkodva szilárdan tarthatják tudatukat meditációjuk tárgyán. Ezek a test- és kéztartások, azaz mudra, a hangok, ami nem más mint a mantra, a kézbe vehető tárgyak, tehát a vadzsra és a málá, illetőleg az istenségek különféle képi ábrázolásai, azaz a mandala.
A MANDALA SZÍNEINEK JELENTÉSE:
– Fehér: megkönnyebbülés, tökéletesedés, együttérzés, nyugalom.
– Fekete: titok, megérzés, belátás, újjászületés.
– Szürke: lelki gyógyulás, szelídség, szeretet, hűség.
– Sárga: barátságosság, fogékonyság, természet, intelligencia.
– Kék: elégedettség, ellazulás, harmónia.
– Tűzpiros: rettenthetetlenség, hatalom, változás, szerelem.
– Bíbor: emberszeretet, idealizmus, bölcsesség.
– Rózsaszín: érzékenység, a "belső" gyógyulása, egyetemes gyógyulás.
– Narancs: önkontroll, vitalitás, becsvágy, megérzés.
– Zöld: növekedés, bizalom, kapcsolat, gyógyulás, nyugalom.
– Barna: földközelség, stabilitás, tudatos kötődés a környezethez.
– Ezüst: érzékfölötti, természetfölötti képességek, áradó érzelmek, jólét.
További szín szimbólumok:
Sárga
xoxo,
Victoria Wolf & Hallie Sanford
– Fehér: megkönnyebbülés, tökéletesedés, együttérzés, nyugalom.
– Fekete: titok, megérzés, belátás, újjászületés.
– Szürke: lelki gyógyulás, szelídség, szeretet, hűség.
– Sárga: barátságosság, fogékonyság, természet, intelligencia.
– Kék: elégedettség, ellazulás, harmónia.
– Tűzpiros: rettenthetetlenség, hatalom, változás, szerelem.
– Bíbor: emberszeretet, idealizmus, bölcsesség.
– Rózsaszín: érzékenység, a "belső" gyógyulása, egyetemes gyógyulás.
– Narancs: önkontroll, vitalitás, becsvágy, megérzés.
– Zöld: növekedés, bizalom, kapcsolat, gyógyulás, nyugalom.
– Barna: földközelség, stabilitás, tudatos kötődés a környezethez.
– Ezüst: érzékfölötti, természetfölötti képességek, áradó érzelmek, jólét.
További szín szimbólumok:
Sárga
A világos- vagy
aranysárga a hit, a jóság, az intuíció, az intellektus színe. A narancssárgába hajló
sárga a Nap, a melegség szimbóluma; az isteni szeretet, a bölcsesség színe; a
zöldessárgát viszont a halálhoz, az irigységhez, a hitszegéshez társították.
A buddhizmusban
a lemondás, a vágytalanság, az alázatosság, a szerzetesek színe.
Kínában a Föld,
a középpont színe. Eredetileg császári szín volt - csak annak volt szabad sárga
ruhát viselnie, aki a császári családhoz tartozott -, később az előkelőség
kifejezője lett.
A keresztény
hagyományban is megjelenik a sárga szín többértékűsége: lehet a szentség, a
felfedett igazság kifejezője, ugyanakkor a sötétsárga az eretnekség, az árulás
színe.
Narancssárga
Átmeneti szín a
piros és a sárga között; a szellem és a libidó egyensúlyát jelképezi.
Kínában és
Japánban a szeretet és a boldogság színe. A buddhista szerzetesek ruhájának
színeként a láng, a megvilágosodás fénye, az isteni szeretet kinyilatkoztatása.
A zsidó
hagyományban a ragyogás és a pompa színe.
Piros
A nemiség
szimbóluma, a libidó színe.
A történelem
előtti időkben a halottak mellé vörös színű port szórtak a temetkezési
szertartás során. Ókori babona, hogy apotropaikus erejű, megóv a démonoktól és
a veszélyektől.
Az egyiptomiak
befestették fáikat, barmaikat, vagyontárgyaikat pirosra, hogy megvédjék a
tűztől és más károktól, s hogy termékenyek legyenek.
A zsidók
ajtófélfáikat az áldozati bárányok vérével festették meg, hogy megóvják
házaikat a tíz csapás öldöklő angyalától.
Görögországban
vörös leplet borítottak a holtakra, ezzel jelképesen áldozattá avatták, hogy
kibékülve az alvilágiakkal, lejuthasson birodalmukba.
Az antikvitásban
a szeretet, a szerelem, a szenvedély kifejezője; Rómában a menyasszony tűzpiros
fátylat visel, ez a flammeum.
Erő-, tűz- és
hatalom-jelképként is szerepel.
A zsidó és
keresztény hagyományban a komolyság, a fenség színe.
Az
Újszövetségben a bűn, az engesztelés, a vezeklés és az áldozat színe.
Negatív
jelentése a testi szenvedélyek megbélyegzéséhez kapcsolódik, a skarlátvörös a
„nagy babiloni parázna” színe.
A piros lámpás
házak színeként a paráznaságra utal.
Az alkimisták
kemencéjét jelképezi, valamint a „Nagy Mű” harmadik fokozatát.
Az európai
népszokásokban a húsvéti piros tojás a termékenység jelképe.
Barna
A föld színe,
ebből adódik anyaság, gondoskodás, termékenység, szorgalom jelentése.
Mint anyagi
szimbólum, az ösztönszféra kifejezője is.
Már az ókorban
felveszi a vezeklés, az egyszerűség, az alázat értelmet.
A középkorban az
alábbi jelentések tartoznak hozzá: hallgatagság, az evilági hiúságok megvetése,
szegénység; ezért lesz a ferences szerzetesrend öltözetének színe.
Szürke
A hamu és a köd
színe, ezáltal a szomorúság, a melankólia, az unalom, a fásultság, az
egyhangúság jelképe.
A keresztény szimbolikában a test halálát és a lélek halhatatlanságát jelképezi. Ebben az
értelemben vált az egyházi közösségek, a rendek megkülönböztető színévé.
A szürke a
színek ellentéteként a semlegességet, a hétköznapiságot jelenti.
Zöld
Különösen az
örökzöld növényekhez kötődik termékenységi és halhatatlanságot kifejező
szimbolika.
A színskála
„közepén” áll, kiegészítő színe a piros, s mivel a kék és a sárga elegye,
jelöli egyben a színek hármasságát. Ebből adódik kétértékűsége is: lehet a
fiatalság, a remény, a boldogság, ugyanakkor a változás az átmenetiség, a
féltékenység jelölője.
Meleg és hideg,
égi és földi keveréke.
Lehet az
éretlenség, a tapasztalatlanság és naivság jelképe.
A
kereszténységben a halhatatlanság, a feltámadás színe, az Erények közül a
Reményé.
Negatív
jelentése: méreg, halál, a gonosz rontó ereje. A sátánt gyakran ábrázolják zöld
testtel és szemmel.
Kék
Az intellektus,
az elmélkedés, a megnyugvás kifejezője, amely a képzelet és a szűrrealitás
világához is kapcsolódhat.
Az égi istenekre
utalva az emberfeletti, mennyei hatalom kifejezője, ebben az értelemben a földi
szenvedélyeket jelző vörös ellentéte.
A keresztény
szimbolikában az angyalok, valamint Szűz Mária színe.
A világi
uralkodók színeként hatalmuk égi eredetére utal.
Míg a nappali ég
vakító kékje maszkulin jelentésű, addig az éjszaka sötétkékje a feminin princípiumra utal.
Lila
A tavasznak, a
természet megújulásának, a növekvő életnek a kifejezője.
A mértékletesség
színe.
Egyensúly a föld
és ég között (a hajnali és az esti ég színe), az értelem és
a vágy, a
bölcsesség és az érzelmek között.
Jelenthet
intelligenciát, tudást, vallási áhítatot, szentséget, alázatosságot,
bűnbánatot, fájdalmat, nosztalgiát.
A rómaiaknál
Jupiterhez kapcsolódik.
A
kereszténységben a papi törvények, az autoritás, az igazság, a böjt, a
szomorúság és a várakozás kifejezője.
Fekete
A színekben
kifejeződő élet ellentéte, a halál szimbóluma.
A lemondás
színe, a gyász kifejezője; számos hagyományban a gonosz erőkhöz kötődik.
Az ókorban az
alvilág isteneihez társult, pl. Hádész-Plútón, Hekaté, Ozirisz színe.
A
kereszténységben egyrészt a halál és a gyász színe, másrészt a bűn, a pokol, a
bűnhődés jelképe.
A világtól, az
élettől való elfordulást, az alázatot is kifejezte, ezért a papok és a bencés
szerzetesek ruházatuk színéül választották.
Az alkímiában a
szín hiánya, a Nagy Mű első foka, a bomlás, az erjedés, a pokolba való
alászállás jelképe.
Fehér
A fény, a
tisztaság, a differenciálatlanság, a transzcendencia, a tökéletesség, az
egyszerűség jelképe.
Lunáris szín, a
női princípium szűzi aspektusát jelzi.
Az égi istenek
állatainak színe, így pl. Zeusz, mint fehér hattyú; a Buddha születését jelző
álom elefántja; a Szentlélek galambja.
A fehér szoros
kapcsolatban áll a halállal és az ehhez kapcsolódó rituális tárgyakkal (halotti
lepel, gyertya), jelképezi a szellemeket és a kísérteteket.
A hinduizmus
Kozmikus Tojásának színe, amely az állandóság és örökkévalóság megvalósulása.
Kínában a gyász
színe. A fehér tigris az őszre, az érett életkorra utal, maszkokon pedig a
ravaszságot jelzi.
A fehér virág a
gyermekáldást jelenti.
Ártatlanság
értelemben jelenik meg Athénban, ahol az Areioszpagosz bírái fehér kövekkel
szavaztak a vádlott felmentése mellett.
A keresztény
hagyományban az öröm és a vigasság hordozója. A szentséghez, Istenhez tartozó
szín, valamint a feltámadás színe.
A fehér ruha a
tisztaságot, a szüzességet, a lélek győzelmét jelenti az anyag felett.
A béke és a
jóakarat kifejezője; erre utal Noé fehér galambja és a békekövetek fehér
zászlója.
Ezüst
Az egyiptomi
mítoszok szerint Ré napisten csontjai ezüstből vannak.
Kínában a
legértékesebb fémnek tartották; a Tejútat „ezüstfolyónak” nevezték.
A görög-római
mitológiában a második világkorszak az ezüstkor, amely az aranykor boldog
világával szemben a hanyatlás kezdete.
Míg a királyok
féme az arany, a királynőé az ezüst.
Az ezoterikában
a lunáris asztrál színe.
Arany
A napfény, az
isteni hatalom, a megvilágosodás, a halhatatlanság, a dicsőség jelképe.
Az összes
napistent, a vetés és aratás isteneit, a beért termést szimbolizálja.
A
kereszténységben, az ikonfestészetben és a román kor nyugati festészetében az
arany háttér a transzcendens szférára, a mennyei birodalomra utal az arany
dicsfény, a glória pedig a megdicsőült szentekre.
Az ezoterikában
a szoláris asztrál színe.
xoxo,
Victoria Wolf & Hallie Sanford
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése